BLOG

zdjęcie z wpisu

Jak zostać copywriterem?

Jak zostać copywriterem?

Jak zostać copywriterem? To pytanie zadaje sobie wiele osób chcących spróbować swoich sił w popularnym ostatnio fachu – marzą o wygodnej, dobre płatnej pracy zdalnej, a że lubią pisać lub zawsze mieli świetne oceny z polskiego, to wydaje im się, że to wystarczy, by zostać copywriterem. Czy to wystarczy? Niestety nie. Pisanie bloga dla przyjemności, dobra znajomość języka polskiego czy tzw. lekkie pióro to za mało, choć może to być dobry start. Praca copywritera jednak to nie to samo, co pisanie wyprawek na zajęcia szkolne czy uniwersyteckie…

Czego potrzebujesz, by zostać copywriterem?

Czego zatem potrzeba by zostać copywriterem? Pewnej dość specyficznej mieszanki cech i umiejętności, a do tego naprawdę niewielu narzędzi. Pod względem wyposażenia, to praca, którą można zacząć od ręki.

Copywriter potrzebuje umiejętności takich jak:

  • Bardzo dobra znajomość języka polskiego.
  • Pisanie ciekawie i angażująco na niemal każdy temat.
  • Znajomość różnorakich rodzajów tekstów wymaganych przez klientów.
  • Praca pod presją terminów.
  • Rzetelność i umiejętność wykonywania zadań w terminie.
  • Komunikatywność niezbędna do kontaktów z klientami.
  • Dobra organizacja pracy.
  • Przydatna będzie też znajomość zasad SEO.
  • Plusem będzie specjalizacja w danej dziedzinie poparta wiedzą, np. techniczna, medyczna.
  • Plusem będzie też znajomość języków obcych – tak by rozumieć źródła obcojęzyczne lub nawet tłumaczyć teksty na inne języki, czy pisać w nich teksty.

Do tego powinni wykazywać się cechami jak kreatywność, ambicja, pewność siebie i umiejętność sprzedaży swoich usług klientom.

Jeśli chodzi o narzędzia, to potrzebne są:

  • Laptop z wygodną klawiaturą.
  • Program do edytowania tekstów.
  • Połączenie z Internetem.
  • Profesjonalny adres e-mail (nie ania1985 na onet.pl…, gmail.com lub najlepiej adres unikalny, połączony ze stroną www).
  • Ewentualnie strona internetowa z ofertą czy portfolio dotychczasowych tekstów, niekoniecznie pisanych zarobkowo.

Czy można się nauczyć zawodu copywritera?

To trudne pytanie. Prawie każdego zawodu można się nauczyć, z wyjątkiem takich stricte artystycznych, jak artysta, pisarz. Copywriting nie jest zupełnie artystycznym zawodem, ale nie jest to też rzemiosło, które każdy opanuje. Coś pomiędzy – można opanować zasady pisania pod SEO, reguły pozwalające stworzyć angażujące teksty różnego rodzaju, ale unikalnego stylu pisania tekstów, tego sławnego lekkiego pióra, nie sposób się wyuczyć. Niektórzy zwyczajnie nie potrafią dobrze pisać czy nawet nie cierpią tego. Podstawową kwestią, by w ogóle rozmyślać o pracy copywriter, jest to, by lubić pisać. Namiętnie, dużo, wszystko, od zawsze. Bo copywriter zajmuje się pisaniem przez kilka czy kilkanaście godzin dziennie, jeśli mierzi go operowanie słowami, to nic z tego nie będzie.

Copywriter: jakie ma wykształcenie?

Jeśli już odkryłeś/odkryłaś, że kochasz pisać i wychodzi Ci to w miarę nieźle (z tym możesz być problem, bo nie jesteś obiektywny/a, ale pokaż komuś teksty, czy porównaj z tymi profesjonalnie napisanymi), to takie aspekty, jak reguły pisania, sprawne posługiwanie się językiem polskim, rodzaje tekstów w copywritingu, złote zasady tekstów marketingowych, są do opanowania chociażby z kursami online.

Na trochę lepszej pozycji do rozpoczęcia pracy jako copywriter są absolwenci dziennikarstwa, w pewnym stopniu także polonistyki oraz marketingu i kierunków pokrewnych, bo na studiach piszą wiele tekstów, poznają różne taktyki pisania, czy dowiadują się, jak operować tekstem w marketingu. Jednak nie znaczy to, że po ukończeniu innych kierunków nie można zostać dobrym copywriter po medycynie czy informatyce. Jeśli tylko ma się smykałkę do pisania, to jak najbardziej można i wręcz będzie to grać na korzyść, bo od razu ma się specjalizację w ręku – połączenie umiejętności pisania z wiedzą to świetna droga do sukcesu.

Na czym polega praca copywritera?

Najogólniej rzecz ujmując, copywriter pisze teksty marketingowe, reklamowe, sprzedażowe, blogowe i inne. Zatem teksty, które mają przynieść wymierne korzyści klientom – zachęcić ich klientów do skorzystania z usługi, zakupu produktów. Copywriter przyjmuje zlecenie od osób indywidualnych, firm lub agencji medialnych, marketingowych, które podzlecają copywriterowi teksty w imieniu swoich klientów. Wykonuje on zlecenie na podstawie umowy o dzieło czy o współpracę, a następnie rozlicza się po akceptacji tekstów. Większość copywriterów wykonuje swój zawód jako pracę zdalną, będąc freelancerem z własną firmą czy na umowach o dzieło, co znaczy, że mają wielu klientów i siedzą w domu, pisząc teksty różnego rodzaju i przeznaczenia, zależnie od zlecenia. Inną drogą jest praca etatowa dla agencji medialnej. Więcej o tym formalnych aspektach pracy copywriter w dalszej części tekstu.

Rodzaje tekstów copywriterskich:

  • Teksty na bloga w Internecie.
  • Teksty do gazet branżowych.
  • Teksty do newsletterów.
  • Teksty na strony internetowe.
  • Teksty do mediów społecznościowych.
  • Teksty do reklam prasowych, internetowych.
  • Scenariusze reklam radiowych i telewizyjnych.
  • Slogany i tag-line (takie promujące linijki tekstu) do reklam, na billboardy, na strony www, do social media.
  • Teksty podziękowań, życzeń dla klientów.
  • Inne teksty przeznaczone dla klientów zleceniodawcy.

Od czego zacząć?

To pytanie, które chyba najczęściej pojawia się na forach branżowych i w social media – jak zacząć, kiedy już się wie, że chce się zostać copywriterem? Nie będę kłamać, początki są trudne, a obecnie ciężko przebić się jako copywriter. Pandemia spowodowała, że wiele osób zainteresowało się copywritingiem jako jednym z idealnych zawodów do pracy zdalnej. Copywriterów jest mnóstwo na rynku, jednak naprawdę dobrych już zdecydowanie mniej. Dlatego warto próbować, ale trzeba się do tego dobrze przygotować i liczyć się z czasem długzą i wyboistą drogą do pełnej sukcesów kariery jako copywriter.

Na początek zadbaj o:

  • Pierwsze zlecenie

Swoją karierę copywritera i freelancera zaczęłam od tego, że łapałam pierwsze zlecenia, gdy pracowałam jeszcze na etacie. Po godzinach pracy etatowej pisałam teksty. Po kilku tygodniach miałam już tyle pracy copywriterskiej, że czułam się pewniej, rezygnując z etatu w korporacji. Dzięki temu ruszyłam z własną działalnością z kopyta. To dobra metoda – spróbować dostać pierwsze zlecenia na swoje usługi, zanim jeszcze zrobi się krok założenia firmy. Początkowo można podpisać umowę o dzieło czy zlecenie z pierwszymi klientami. Taki rozbieg da bardziej stabilny ewentualny start z własną firmą: nie dojdzie do sytuacji, w której rezygnujesz z pracy, zakładasz własną firmę i przez kilka tygodni nie masz co robić, bo dopiero zaczynasz szukać zleceń. Ponadto, sprawdzisz, czy w ogóle się do tego nadajesz i czy jest popyt na Twoje teksty.

  • Portfolio

Portfolio to zestaw napisanych do tej pory tekstów – niekoniecznie zarobkowych. Mogą to być eseje, rozprawki naukowe, teksty blogowe etc. Wszystko, co jest wartościowym tekstem. Potem, po kolejnych zleceniach dodasz nowe, profesjonalne teksty. Pamiętaj, by zawierać w portfolio, jak najbardziej różnorodne teksty pod względem tematyki, jak i formy, by przedstawić pełnię swoich możliwości. Koniecznie musisz też zapytać klientów, czy zgadzają się na umieszczenie tekstów w portfolio.

  • Ogłoszenia

Klienci muszą się o Tobie dowiedzieć – w tym celu umieść ogłoszenia w różnych kanałach:

  • Portale z ogłoszeniami o pracę, takie jak Pracuj.pl, Praca.pl i inne. Na tych ogólnopolskich portalach ogłaszają się raczej firmy szukające pracowników na etat, ale można też znaleźć oferty B2B, jeśli współpraca ma być stała.
  • Portale z ogłoszeniami drobnymi, takie jak OLX.pl, Gumtree.pl i inne. To miejsca z ogłoszeniami z różnych dziedzin – używane rzeczy na sprzedaż, nieruchomości, usługi. Małe i średnie firmy wrzucają tam ogłoszenia, gdy szukają usługodawców do jednorazowych czy długofalowych zleceń.
  • Portale dla freelancerów, takie jak Useme.eu, Outwork.pl i inne. Na tych portalach znajdziesz zlecenia kierowane typowo do freelancerów z różnych dziedzin.
  • Strony/grupy na Facebooku z ogłoszeniami dla freelancerów, takie jak „Freelancer – Copywriting – Tłumaczenia” czy „Copywriter Poszukiwany – zlecenia dla copywriterów”. Dla niektórych zawodów, jak copywriter, grafik czy tłumacz, ogłoszenia na Facebooku są bardzo liczne i to popularna metoda wśród freelancerów do szukania zleceń. Ogłoszenia zazwyczaj szybko stają się nieaktualne, więc trzeba często przeglądać te grupy, aby być na bieżąco. Zdarzają się tam ogłoszenia od osób prywatnych, małych firm, ale też od korporacji. Są propozycje zarówno jednorazowej, jak i stałej współpracy.
  • LinkedIn, czyli portal społecznościowy dla profesjonalistów. Firmy często zamieszczają tam ogłoszenia o pracę lub prośby o polecenie profesjonalisty do projektu. Także samemu można się prezentować i oferować swoje usługi.

 

  • Miejsce w sieci

Bez strony internetowej i komunikacji przez social media trudno współcześnie wyobrazić sobie efektywne prowadzenie biznesu. Szczególnie gdy mowa o biznesie online, dotyczącym usług typu grafika, web design, tłumaczenia, copywriting czy sprzedaż rękodzieła przez Internet. W momencie startu własnej działalności warto już mieć projekt strony internetowej oraz utworzone kanały w social media. W kwestii projektu strony, proponuję zaufać profesjonalistom i zlecić firmie IT wykonanie intrygującej, prostej w nawigacji, responsywnej i dobrze przystosowanej do pozycjonowania w wyszukiwarkach strony www. To będzie twoja wizytówka w sieci, ważne jest zatem, by zachęcała potencjalnych klientów do współpracy, a nie odstraszała niechlujnością, chaotycznością czy nadmiarem informacji. Zadbaj o dobór grafiki i zdjęć oraz o teksty, które językiem korzyści opiszą, czemu to właśnie twojej firmie odwiedzający stronę potencjalny klient powinien zlecić wykonanie usług albo czemu kupić oferowane przez ciebie produkty.

  • Chwytliwa nazwa

Musisz mieć nazwę, jeśli zakładasz jednoosobową działalność lub chcesz opierać identyfikację marki na nazwie, nie swoim imieniu i nazwisku. W nazwie rejestrowanej firmy musi znajdować się twoje imię i nazwisko, możesz równie dobrze na tym poprzestać, jeśli chcesz budować markę osobistą. Jednak możesz, jeśli masz życzenie, dodać wymyśloną nazwę firmy przed imieniem i nazwiskiem. Najlepiej, żeby nazwa była krótka, łatwa do zapamiętania, kojarząca się z biznesem. Unikaj skomplikowanych wyrazów, takich, które łatwo przekręcić czy które mogą sprawiać trudność w wymowie i zapisie – będziesz się irytował, gdy ustawicznie ktoś niepoprawnie pisać będzie nazwę na fakturze lub źle ją wymawiać podczas rozmowy telefonicznej. Jeśli planujesz oferowanie usług także podmiotom zagranicznym, to wybierz nazwę bez polskich znaków. Gdy chcesz, aby nazwa funkcjonowała też jako tzw. nazwa skrócona, która będzie w ewidencji firm, to staraj się, by całość zamknęła się w 31 znakach (wymóg CEIDG). W przeciwnym razie do spisu trafi tylko twoje imię i nazwisko.

Aspekty formalne pracy copywritera

Copywriter może pracować na podstawie:

  1. Umowy o pracę. To rzadki przypadek, ale początkujący copywriterzy czasem zaczynają w agencji medialnej i pracują na etacie. Korzyści to opłacane ubezpieczenie społeczne, benefity jak płatny urlop itd., ale taka praca jest raczej słabo opłacana.
  2. Umowa o dzieło. Obejmuje konkretne zamówienie na wykonanie skończonego dzieła, na przykład na napisanie artykułu czy przetłumaczenie dokumentu. Wykonawca dzieła może wykonać je w dowolnym miejscu i czasie – o ile wyrobi się przed ustalonym w umowie terminem. Nie potrzebuje żadnego kierownictwa ani dostarczania narzędzi (chyba że w umowie jest zastrzeżone, że zlecający dzieło ma je obowiązek dostarczyć). To zatem idealna umowa do wykonania typowych prac freelancerskich. Problemem w umowie o dzieło jest to, że nie zapewnia ona ubezpieczenia ani składek na emeryturę. Nie odnoszą się do niej też przepisy kodeksu pracy – w razie wątpliwości rozstrzyga je sąd cywilny. Wielu copywriterów decyduje się na umowę o dzieło, bo nie muszą ponosić kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Wynagrodzenie jest ustalane brutto, a po opłaceniu podatku otrzymuje się kwotę netto. Pracowanie na samych umowach o dzieło na dłuższą metę nie ma sensu – brak ubezpieczenia emerytalnego czy zdrowotnego prędzej czy później odbije się negatywnie na wykonawcy dzieła.
  3. Umowa-zlecenie. Umowa-zlecenie jest zawierana między zleceniodawcą a zleceniobiorcą. Nie mają do niej zastosowania przepisy kodeksu pracy dotyczące wynagrodzenia. Zleceniodawca jest zobowiązany do odprowadzania składek ZUS i na ubezpieczenie zdrowotne – o ile zleceniobiorca nie jest studentem. Wysokość składek jest taka sama jak przy umowie o pracę. Wystarczy mieć jedną stałą umowę-zlecenie, aby liczyć na emeryturę i być ubezpieczonym. Wadą umowy-zlecenia jest fakt, że zleceniobiorcy nie przysługuje prawo do urlopu czy zwolnienia lekarskiego.
  4. Działalność gospodarcza. Najbardziej korzystna forma pracy jako copywriter. Dzięki posiadaniu własnej firmy, można współpracować z wieloma klientami i często ich zmieniać. Podpisujesz z klientami umowy B2B, czyli business to business, w których możesz zawrzeć wszelkie warunki, jakie chcesz. Ich konstrukcja jest łatwiejsza niż konstrukcja umowy o dzieło i umowy-zlecenia, są one też bardziej elastyczne. Działalność gospodarcza ma przewagę nad umową o dzieło, bo zapewnia emeryturę i ubezpieczenie zdrowotne. Dla klientów takie rozwiązanie jest także bardziej korzystne, bo nie muszą odprowadzać składek jak przy umowie-zleceniu. Jeśli chodzi o koszty prowadzenia działalności, to trzeba odprowadzać składki na ZUS oraz składki zdrowotne, a także opłacać podatki.
  5. Fakturowanie bez firmy, czyli Useme. Dla początkujących freelancerów, którzy nie chcą jeszcze zakładać własnej firmy, ciekawą opcją jest fakturowanie bez firmy oferowane przez portal Useme. To jeden z najbardziej znanych i prężnie działających portali, oferujących zlecenia dla freelancerów. Poza tym głównym trzonem działalności Useme, strona daje też możliwość wystawiania faktur, nawet jeśli nie ma się własnej firmy. Useme pobiera prowizję od zleceń zależnie od wartości zlecenia, a także rozliczane są podatki.

Dobry copywriter, czyli jaki?

Dobry copywriter to taki, który nie tylko świetnie pisze niemal na każdy temat – lub doskonale specjalizuje się w jednej tematyce – ale także potrafi znaleźć wartościowych klientów, jest zorganizowany, umie działać pod presją, ma ogromne pokłady kreatywności, dużo ambicji i determinacji, by osiągnąć sukces, a do tego potrafi dobrze zarządzać swoją pracą, działalnością – zwłaszcza, gdy ma firmę, i dogadywać się z klientami, co jest niełatwą sztuką.