BLOG

zdjęcie z wpisu

Jak zrobić research do tekstu?

Jak zrobić research do tekstu?

Często znajomi i rodzina pytają, skąd biorę pomysły na teksty na stronę i jak wiem, co powinny one zawierać. Czy rzeczywiście znam się na wszystkim od finansów przez modę, sprzęt RTV i AGD po suplementy diety i pielęgnację dziecka? O pewnych sprawach mam szeroką wiedzę zdobytą podczas studiów (finanse, nauki społeczne), o innych się dokształcałam na kursach (moda i uroda), jeszcze inne to tematy będące moim hobby (muzyka, film). Jeśli trafi się mi temat nie z mojego kręgu specjalizacji, to po prostu wykonuje research. Jak?

Research – pisanie tekstów na strony internetowe

W przypadku tekstów na stronę internetową klienta research obejmuje wypytanie klienta o rodzaj działalności, cele i misję firmy, grupę docelową i inne potrzeby oraz wymagania, które ma spełniać strona. Opieram się na briefie dostarczonym przez klienta, ale też robię research w branży – sprawdzam, jak wyglądają strony konkurencji, aby wiedzieć, jakie są trendy w danym biznesie oraz sprawdzić, w czym strona klienta może być lepsza. Podobnie sprawa ma się z pisaniem artykułów sponsorowanych – przydatne są materiały od klienta na temat promowanego produktu czy usługi.

Research – tworzenie tekstów na stronę: blog

Teksty na bloga klientów z branż, w których nie jestem biegła, wymagają rozmów z klientem oraz researchu w Internecie. Zawsze szukam sprawdzonych stron specjalistycznych (nie np. wp.pl czy newsy z social media), najlepiej internetowych wersji gazet o dużym prestiżu albo e-booków czy publikacji naukowych z formie pdf-ów. Warto także szukać w źródłach anglojęzycznych. Aby wyszukać informację, wpisuję w wyszukiwarkę słowa kluczowe i np. dodaje pdf albo wpisuje je po angielsku.

Research – tworzenie artykułów specjalistycznych

Do artykułów specjalistycznych wymagana jest już wiedza, przynajmniej według mnie. Wysokiej jakości artykuły powinny być pisane przez specjalistę, który ma wykształcenie kierunkowe. Oczywiście także wykonuje się research polegający na szukaniu danych statystycznych czy raportów z badań. Częściej zagląda się w tym przypadku do książek i publikacji naukowych. Artykuły specjalistyczne nie mogą być pisane na podstawie pierwszych kilku linków, które wyskoczą w wyszukiwarce.